سلامت

سلامت باشید

سلامت

سلامت باشید

خواص ، طبع ، مضرات و طریقه مصرف شیرخشت


خواص ، طبع ، مضرات و طریقه مصرف شیرخشت گرداوری شد

خواص ، طبع ، مضرات و طریقه مصرف شیرخشت

 

شیرخشت

شیرخشت یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی بکار برده می شود و داراری مشخصات زیر است؛ صمغ درختی است به نام کشیر ، که چوب آن سخت است و از آن عصا بسازند و در بلاد خراسان و مرو است و بعضی جاهای دیگر می‏روید بهترین شیرخشت آن بود که شفاف بود مانند صمغ عربی و از سیه چوب حاصل شود. نشانه آنکه شیر خشت خالص را چون در دهان گذارند کام دهان را خنک میسازد.

 

خواص شیرخشت

* از خواص شیرخشت برای رفع سوء مزاج های زیر استفاده می گردد؛ 1- شیرخشت جهت درمان سرفه و خشکی سینه و حلق نافع است. برای قولنج روده نافع است. 2- مقوی کبد ، معده و کاهش ‌دهنده حرارت بدن و تب می‌باشد. 3- با ماءالشعیر بهترین مسهل و برای رفع تب زیاد و افراد گرم مزاج مفید می‌ باشد. 4- تأثیر مسهلی آن با عرق رازیانه و روغن بادام بیشتر و بهتر است. 5- اثر مسهلی آن در صورتی که ریزش آب بینی یا زکام و سرفه نباشد، با گلاب بهتر است. 6-هر روز صبح ناشتا نوشیدن شربت خاکشیر، ترنجبین و شیر خشت موجب درمان یبوست می‌شود . 7- می‌تواند انسان را تا حدی در برابر تشعشعات اتمی مصون نگاه دارد. 8- شیرخشت و زردی ؛ شیرخشت برای نوزادان به عنوان یک ملین خوب و رفع کننده زردی سریع‌ نوزادان می‌باشد. 9- بهر بهبودی سر درد و چشم درد مفید است. و اگر حاجت آید که پس از فصد، بیمار تهوع کند، تمبر هندی و شیرخشت مناسب است . 10- برای کمک به درمان تب حصبه صبح‏ ها پس از خوردن شیر به فاصله‏ 2 ساعت، 50 گرم شیرخشت در آب حل کنید و قاشق قاشق به بیمار بدهید و در روزهای 10 و 11 و 12 هر روز 50 گرم شیرخشت را در آب هندوانه حل کنید و به بیمار بدهید. 11- هر روز صبح ناشتا 8 گرم شیرخشت را در یک لیوان آب انار تازه حل کنید، سپس صاف کنید و 2 تا 3 بار در یک شبانه روز میل کنید. این منضج مسهل برای مبتلایان سرگیجه یا vertigo ، تیروئید به کهیر یا مخملک ، انواع هپاتیت‏ ها یا بیماری سیروز کبدی،درمان سوء مزاج کبد ،درمان کامل آبسه کبد بعد از خروج چرکو گشودن ورم، تومور که کبد آنها دچار غلبه صفرا ست بسیار مفید می ‏باشد. 12- در درمان زردی بچه‏ ها و درمان یرقان در بزرگسالان مؤثر است و طبعی خنک دارد. 13 - بمنظور مداوای تشنج می توانید آنرا بعد از هر وعده غذا میل نمائید. 14- خوردن آن قبل از غذا برای بهبودی افسردگی یا مالیخولیا مفید است. 15 - برای درمان پلورزی یا ذات الجنب ، عفونت ریه و برونشیت بطور مرتب روزانه شیرخشت را در دهان بمکید. 16 - نوشیدن بتدریج یک فنجان از لعاب آن یک ساعت قبل از غذا درمان سوء مزاج کلیه می باشد.

 

طبع شیرخشت

طبیعت آن گرم و در رطوبت معتدل است.

 

مضرات شیرخشت

برای استفاده از شیرخشت برای درمان زردی نوزادان همواره بایستی جانب احتیاط را رعایت نمود

کثرت استعمال آن مولّد باد معده (صدای معده)، رقّت اسپرم و سرعت انزال می باشد.

 

طریقه مصرف شیرخشت

*طرز تهیه و مصرف شیرخشت:

مقدار پنج گرم از آن را در یک استکان کوچک آب داغ حل کرده و میل نمایید.

*منضج صبحگاهی‏ ضد خشکی:

2 مثقال شیرخشت را در یک لیوان عرق کاسنی که به حد جوش رسانیده‏اید حل کنید و صاف کنید. بعد از تناول آن یک لیوان آب انار میخوش یا یک لیوان آب چغندری که با شکر و سرکه پخته شده باشد را با قاشق به آرامی میل کنید.

در طب سنتی برای خروج ماده‌ای که موجب بیماری در بدن شده است ،داروهایی به کار برده می‌شود که به آن منضج یا حل کننده گویند. عملکرد منضج در بدن به صورت قطعه قطعه کردن غذا یا غلیظ کردن غذاهای رقیق یا رقیق کردن غذاهای غلیظ است

در مواردی که بیماری بر اثر بروز گرما به وجود آمده باشد، بعنوان تنظیم کننده یا محلل به کار برده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.