سلامت

سلامت باشید

سلامت

سلامت باشید

عرق زوفا ، خواص ، طبع ، طریقه مصرف و مضرات زوفا


عرق زوفا ، خواص ، طبع ، طریقه مصرف و مضرات زوفا گرداوری شد

عرق زوفا ، خواص ، طبع ، طریقه مصرف و مضرات زوفا

 

زوفا

گیاهی است پایا، بسیار معطر و دارای ساقه‏ های متعدد چوبی شده، به ارتفاع 20 تا 60 سانتی‏متر که به حالت خودرو بوته‏ ای است که بر روی زمین مفروش می‏باشد و بر گرده هر شاخه یک گل به رنگ زرد درمی‏آید.

گلهای آن به رنگهای تیره مایل به بنفش، سفید و گاه گلی می‏باشد.

*فصول رویش در فاصله ماه های تیر و مرداد ظاهر می ‏شود و به صورت سنبله‏ هایی جلوه می‏کند.

* محل رویش شمال غربی ایران، بلوچستان. وجود این گیاه در ایران مورد تردید است

در جنوب اروپا، آسیای صغیر ، سوریه ، ایران و روسیه می‏روید. در زمینهای آهکی بهتر رشد می‏ کند و در کوهستان ها تا ارتفاعات 2000 متری بالا می‏رود.

برگهای آن کوچک، خط در ، نوک تیز و سبزرنگ است که بسیار معطر می باشد .گلهای آن آبی و گاهی سفید اند که در انتهای ساقه ظاهر می شود.

* نامهای دیگر زوفاى یابس ، حسل و به انگلیسی Hyssopus نامند.

 

طبع زوفا

طبع آن گرم و خشک است.

 

خواص زوفا

1- دمکرده زوفا ضد سرماخوردگی است ، عفونت ریه ،سرفه ، سرفه مزمن و ناراحتی های ریوی را برطرف می کند . 2- نرم کننده سینه و خلط آور است . میل کردن روزی 2 فنجان دمکرده آن با انجیر و عسل در بیماری سینه و علاج برونشیت یا ذات الریه است. 3- معده را تقویت می کند و نفخ شکم و معده را برطرف می کند. 4- شربت آن با سکنجبین داروی مفیدی برای مداوای آسم و نفس تنگی است. 5- کم اشتها یی را برطرف و برای رفع کم خونی مفید است . 6- افسردگی را برطرف و برای درمان صرع و غش موثر است . 7- برای التیام زخم می توانید از کمپرس زوفا استفاده بعمل آورید. 8- برای درمان تب خال مفید است و کسانیکه تب خال می زنند باید از دم کرده زوفا استفاده کنند . 9- درد شکستگی استخوان را می توان با کمپرس زوفا آرام کرد. 10- برای بهبودی زکام ، باید اول آب جوشانده ‏ مخلوط انجیر، ترنجبین، گل زوفا و ریشه‏ شیرین بیان بنوشید و روی آن مقداری گل قند و گلاب رقیق شده بنوشید تا مزاج نرم شود. 11- غرغره مرتب با جوشانده آن و ضماد آن بر روی تارک سر برای کمک به درمان سرسام، خواب آلودگی ، فراموشی ، کابوس ، فلج ، لقوه ، زانو درد ،قولنج روده ، رعشه و کزاز مفید است. 12- دمکرده آن کرم را دفع می کند ، التیام بخش اورام و بلغم را با اسهال دفع می ‏کند. 13- قاعده آور ، ادرار آور است و برای درمان ناراحتی ‌های مجاری ادرار، برای درمان سنگ کلیه از دمکرده آن روزی ۳ فنجان بنوشید. 14- خوردن دمکرده آن رنگ پوست چهره و رخسار را زیبا کند و مالیدنش لکه های صورت را علاج است. 15- مضممه دمکرده آن با سرکه درد دندان را تسکین دهد. 16- ضماد آن بر روی چشم جهت خون خشکیده زیر پلک و طرفه را علاج کند. 17- کم ‏کننده اثر گزش سموم جانوران زهری و گزنده است . 18- از ریزش موی بدن و بازسازی مو در افرادی که موی بدن آنان می‏ریزد ، جلوگیری بعمل می آورد. 19- افرادی که مبتلا به ورم طحال هستند می ‏توانند جهت مداوا زوفا را با انجیر میل نمایند. 20- ضماد آن بر زیر شکم به درمان التهاب رحم یا عفونت واژن کمک می کند. 21- برای مداوای شوره سر ،موهای سر را روزی یکبار با دمکرده آن شستشو دهید. 22- بمنظور مداوای تشنج می توانید از دمکرده آن روزانه 3 مرتبه و هر مرتبه یک فنجان میل نمائید، موضع و ستون فقرات را با روغن آن ماساژ ، موضع را با پخته آن نیز ضماد و سپس آنرا با پارچه پشمی کاملا بپوشانید. 23 - برای رفع قاعدگی نامنظم و تنظیم دوران عادت ماهانه تبخیر مرتب روزانه آن در صبح و شام مفید است. 24 - خوردن یک الی دو فنجان از آب آن روزی سه بار قبل از غذا یا ماساژ پهلو دردمند با زوفای تر سرخ شده در روغن گوسفندی برای کمک به درمان پلورزی یا ذات الجنب مفید است. 25 - پس از فصد و تا هنگام بحران بیماری نوشیدن روزی سه بار و هر مرتبه یک الی دو فنجان از دمکرده آن قبل از غذا برای کمک به درمان عفونت ریه مفید است. 26- بمنظور درمان آبسه کبد یک الی دو استکان ازجلاب آنرا یک ساعت قبل از غذا بتدریج بنوشید. 27- نوشیدن بتدریج یک الی دو فنجان دمکرده آن یک ساعت قبل از غذا داروی صرع می باشد. 28- ضماد روزانه تازه آن بطور مرتب بر روی محل درد ، برای درمان ورم کلیه موثر است.

 

طریقه مصرف زوفا

* طرز تهیه و مصرف دمکرده زوفا: مقدار20-15 گرم زوفا را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم کنید، سپس از صاف شده آن روزانه 3 وعده و در هر وعده تا یک فنجان میل شود .

* طرز تهیه کمپرس زوفا : در حدود 30 گرم گیاه خشک زوفا را در 500 گرم آب جوش 15 دقیقه خیس کنید و بگذارید خنک شود. سپس پارچه تمیزی را به آن آغشته کرده و روی محل بیندازید.

مغز ساقه شیرین‏بیان، پر سیاوشان، زوفا، تخم کرفس، تخم شنبلیله را تا7 روز به بیمار داده تا ادرار وی قرمز شود، سپس با دادن مسهل‏ های گرم مزاج مانند سنا و گل سرخ یا روغن کرچک یا سولفات دوسود یا سولفات دومنیزی آن‏قدر می‏دهند تا زبان بیمار از باری که داشته پاک گردد . معمولا دو تا چهار مسهل کافی می‏باشد

* مقدار مصرف تنطور آن برای بزرگسالان : هر روز در 3 وعده یک قاشق مرباخوری از آنرا می توانند میل کنید.

 

مضرات زوفا

زوفا در مقادیری که به طور معمول در غذاها و دارو یافت می شود، برای بسیاری از افراد، ایمن است. با این حال، روغن آن در بعضی افراد باعث تشنج شده است.

استفاده از زوفا در دوران بارداری ایمن نیست چراکه ممکن است باعث انقباض رحم، شروع قاعدگی و سقط جنین شود. بهتر است از استفاده از این گیاه در دروان شیردهی هم اجتناب شود.

مصرف زوفا برای کودکان مضر است. تشنج در کودکانی که 2-3 قطره از روغن زوفا را در چند روز دریافت کرده بودند، مشاهده شده است.

افرادی که سابقه تشنج دارند، از زوفا استفاده نکنند چون ممکن است باعث تشنج یا بدتر شدن آن شود.

به دلیل اثر تشنج زای زوفا، توصیه می شود که روغن زوفا و سایر محصولات خوراکی زوفا را در دوزهای بالا یا بیش از دو هفته مصرف نکنید. می توانید با کمی فاصله زمانی، پس از مدتی، مصرف آن را از سر بگیرید.

گیاه زوفا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در افرادی شود که مستعد به آلرژی هستند. همچنین محتوای ید این گیاه بالا است و باید افرادی که از مشکلات مرتبط با ید رنج می‌برند، از آن پرهیز کنند.

در صورت ابتلا به فشار خون بالا و بیماری صرع، از مصرف زوفا خودداری شود

 

خواص عرق زوفا

ضد سرماخوردگی، ضد سرفه، خلط آور، دفع سموم، ضد قولنج، رفع عفونتهای ریوی، پادزهر قوی

 

طبع عرق زوفا

طبیعت گرم دارد

 

طریقه مصرف عرق زوفا

طرز استفاده: یک فنجان در یک لیوان آب سرد میل شود.

 

عرق زوفا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.